Secto Rally Finlandin kolmas päivä - Sää, sateet ja renkaat ratkaisivat
Lauantain reitti tarjosi kaikkea, mitä Suomen MM-rallilta voi odottaa: sade muutti olosuhteet täysin ja vaikutti ratkaisevasti tuloksiin – erityisesti iltapäivän puolella.
Aamu sujui ilman suurempia yllätyksiä. Neljä ensimmäistä erikoiskoetta ajettiin ilman draamaa. Ott Tänak kärsi auraajan roolista ja sai lisäksi viiden minuutin aikasakon perjantain tapahtumien seurauksena. Tästä huolimatta kilpailun kärjessä ei nähty muutoksia ennen huoltotaukoa.
Ensimmäisten kuuden erikoiskokeen aikana Sébastien Ogier onnistui nousemaan kokonaistilanteessa ohi Sami Pajarin. Paikallinen sadekuuro ei vielä tuolloin vaikuttanut merkittävästi kilpailuun.
Kalle Rovanperä ajoi vakuuttavasti – kolme pohja-aikaa neljältä pätkältä nostivat tunnelmaa suomalaisyleisön keskuudessa. Edellisen Suomen kotivoiton jälkeen on kulunut jo kahdeksan vuotta. Rengasrikko esti täydellisen neljän pohja-ajan sarjan.
Thierry Neuville oli tyytymätön autonsa tasapainoon, mutta onnistui silti ajamaan nopeimman ajan erikoiskokeella EK13 Päijälä 1.
Kilpailun varikolla pohdittiin jälleen Ogier’n tilannetta: aikooko ranskalainen tavoitella uransa yhdeksättä maailmanmestaruutta? Hän on kolmantena MM-sarjassa, 21 pisteen päässä Tänakista (ennen Suomen kilpailun tuloksia), vaikka on jättänyt kolme kilpailua väliin.
WRC2-luokassa Jari-Matti Latvala teki vahvan nousun. Hän oli jo ensimmäisen lenkin jälkeen luokan toisena.
Iltapäivällä säätila muuttui nopeasti.
Kaatosade iski kilpailuun juuri, kun ajettiin päivän toista lenkkiä. Ford-kuljettaja Martins Sesks kohtasi teknisiä ongelmia, kun auton tuulilasi huurtui täysin. Kartanlukija Renars Francis yritti pyyhkiä lasia jopa jaloillaan, mutta yritys ei tuottanut toivottua tulosta – tuloksena noin kahden minuutin ajanmenetys.
EK15 Parkkola 2 oli kauttaaltaan märkä ja liukas. Adrien Fourmaux totesi, että ajolinjan ulkopuolelle meneminen on riski. Elfyn Evansin mukaan keli oli haastava, eikä ajosuorituksesta ollut helppoa tehdä arvioita. Kalle Rovanperä kommentoi olosuhteiden olleen vaikeimmat, joissa hän on koskaan ajanut.
Seuraavalla erikoiskokeella, EK16 Västilä 2:lla, nähtiin isoja muutoksia. Hyundai-kuljettajat Neuville ja Fourmaux menettivät kärkisijansa rengasrikkoihin. Kumpikaan ei peitellyt pettymystään – Neuville sanoi suoraan, että motivaatiota oli vaikea löytää tilanteen jälkeen.
Toyota nousi hallitsevaan asemaan – viisi kärkisijaa kokonaiskilpailussa.
Tilanne pysyi samana päivän loppuun saakka.
WRC2-luokassa Latvala on nyt vain 1,8 sekunnin päässä Roope Korhosesta, joten kilpailu on tiukka.
JWRC-luokan kärkeen nousi irlantilaispari Kelly/Mohan. Flying Finn Future Star -kuljettaja Aatu Hakalehto jatkaa hienosti neljännellä sijalla.
Kilpailu huipentuu sunnuntaina kahteen Ouninpohjan vetoon – yhteensä 47,96 kilometriä rallihistorian ikonisimmalla tiellä.
Ensimmäinen erikoiskoe käynnistyy klo 10.35.
Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool